2025
STEAM ON 2
W maju pracowaliśmy projektowo w modelu STEAM (połączenie pięciu dyscyplin: nauki (science), technologii (technology), inżynierii (engineering), sztuki (arts) oraz matematyki (mathematics).
Była to okazja do wykorzystania swoich mocnych stron podczas realizacji własnego pomysłu na wybrany problem fizyczny. Podejmowanie decyzji, zwłaszcza wtedy, gdy pracujemy w grupie, nie jest łatwym zadaniem. Rozwijanie tej kompetencji daje jednak po wykonaniu swojego dzieła wiele satysfakcji.
Uczniowie poświęcili na to 3-5 lekcji (w zależności od zaangażowania), niektórzy zdecydowali się także na dodatkową pracę w domu.
Podczas pracy rozmawialiśmy o przyszłości, zadawaliśmy sobie pytania, jakie umiejętności, które będą potrzebne w liceum, szkole branżowej lub technikum, a nawet w wymarzonym przyszłym zawodzie, można kształtować właśnie w tym projekcie. W dużej mierze wykorzystywaliśmy technologie informacyjne do pozyskania odpowiedzi na różne pytania z optyki, a także innych działów.
Ostatecznie powstały lapbooki, plakaty, gry, książeczki, modele, prezentacja multimedialna, a nawet krótki film. Uczniowie testowali wykonane przez kolegów gry, powtarzając przerobiony na lekcjach materiał. Grupy prezentowały swoje osiągnięcia, niektórzy pokazywali proces, jaki przeszli od pomysłu do realizacji. Wszyscy przestrzegali zasady poszanowania własności intelektualnej i zamieszczali źródła pozyskanych informacji.
Kontynuację przygody ósmoklasistów z innowacją STEAM ON można uznać za udaną i owocną